a tale of our 3 cats

Valse kater of slechte kattenmoeder?

13323591_1129888283741745_6447539037974496272_oEr was eens…… een gezellig trio haarballen, gecastreerd en wel. Zelfs Yp zat weer lekker in z’n vel. Sprookjes zijn leuk, zo lang ze duren…. maar helaas krijgen we het nu weer te verduren.

Iets rijmt niet meer, en dat is Spot, onze Ragdoll. Het gromt, hist en sist, op de meest onverwachte momenten, naar ons, naar Juul en af en toe zelfs naar Yp. Ook in bed, waar hij graag vertoeft. Hij haalt nog net niet uit, totdat je het verkeerd aanpakt natuurlijk. Dit duurt nu al een aantal maanden en we hebben ondertussen slapeloze nachten ervan. Het gedrag is niet helemaal te plaatsen maar het vermoeden is een vorm van jaloezie. Beetje lullig om te zeggen, maar Spot is niet het helderste lampje van het stel. Die wetenschap helpt wel om een verklaring te zoeken.

Straf een kat die zoiets doet nooit!!!! Werkt averechts en zal alleen nog meer stress veroorzaken. Probeer te onderzoeken waarom hij of zij dit doet. Katten zijn gewoontedieren, verstoringen in hun dagelijkse routine kan hun hele gedrag veranderen. Er kan natuurlijk een medische oorzaak zijn, check je kat daarom ook op zaken die zichtbaar zijn, gebit, buik, ontlasting, eet en drinkgedrag.

In het geval van Spot vermoed ik dat Juul een oorzaak is. En ik vlak mezelf niet uit. Ik heb Juul veel aandacht gegeven en dat ging een beetje ten koste van Spot. Yp is ontzettend op zichzelf en zoekt je op wanneer hij er zin in heeft dus dat patroon is nooit veranderd. Spot is altijd heel erg op mij gefocussed en de aandacht van mij werd natuurlijk verdeeld toen Juul kwam. Ik denk dat we daarvan nu de rekening gepresenteerd krijgen. Nou moet ik er wel bij vertellen dat Spot de bijnaam “Catzilla” niet voor niks heeft. Drama is hem niet vreemd, herhaaldelijk heeft zijn vocale geweld ervoor gezorgd dat buren bezorgd uit het raam piepen als hij buiten gekamd werd bijvoorbeeld. Alsof hij werd geslacht……no joke! Dat en dan zijn formaat…….. “Catzilla” werd geboren.

Ik kan talloze details gaan opsommen maar waar het op neer komt, als je medische oorzaken kunt uitsluiten kijk dan goed naar evt. veranderingen in de routine van je kat. Ondertussen probeer ik m’n kattenmoeder skills op te schroeven naar het volgende level.

5 Reacties

  1. Dat slechte kattenmoeder moet je maar snel vergeten San, dat geloof ik n.l. totaal niet. Toch niet echt prettig dat Spot is veranderd in Catzilla, het is te hopen dat het weer wat bij komt, want al dat grommen is niet leuk voor jullie en de andere dieren. De buurkat die gewoon “Poes” heet is ook zo, maar dat is een gewone kat, als je het beest met rust laat is het goed, maar aaien is zelf gevaarlijk als mevrouw het op haar zwarte heupjes heeft, en zo heb ik al eens een behoorlijke schram opgelopen. Zelf kijk ik wel naar het gedrag van de pitbull, ook niet altijd hetzelfde, als madam loops is, dan is ze knap vervelend, maar ze heeft nooit op me gebromd of erger en dat is maar goed ook, straffen bij een hondje helpt n.l. wel. Sterkte met Spot ❤

    9 oktober 2016 om 00:30

  2. Kan het iets te maken hebben met de uitdrukking ‘three’s a crowd’? Toen de 3e kat bij ons kwam, ontfermden de 2 die er al waren zich onmiddellijk over het rode gevaar maar bij een kennis van me ging het helemaal fout met nummer 3 er bij!

    9 oktober 2016 om 02:31

  3. Beetje laat om zo maf te reageren op Juul. Mijn ervaring met die drie van míj? Verandert continue! Ze knokken mekaar hier ook zo af en toe de tent uit. Gewoon afwachten en het aan de haarballen overlaten….. Ze regelen de ‘roedel’ . Klinkt gek, maar komt goed! 😻😽😸

    9 oktober 2016 om 05:54

  4. ja ik denk ook niet dat het aan jou ligt , maar aan die haarballen zelf

    9 oktober 2016 om 06:44

  5. Zelf heb ik nooit meer dan 2 katten tegelijk gehad, maar ik ben geneigd het met Sjer eens te zijn.

    9 oktober 2016 om 08:25

Geef een reactie

